Jak dobrze łączyć białka roślinne?

Pytanie to powraca jak bumerang niezależnie od tego, czy po prostu chcemy zdrowo się odżywiać, zależy nam, by czuć się lekko po zjedzeniu dania, eliminujemy z diety jakiś pokarm (np. dieta wegetariańska), czy też zależy nam na zbudowaniu masy mięśniowej…

Większość z nas myśląc "białko", automatycznie od razu ma na myśli "mięso", no bo gdzie niby indziej się ono znajduje?!? W roślinach, które ODPOWIEDNIO są ze sobą połączone mogą sprawić, że spożyte przez nas białko roślinne będzie wchłonięte przez organizm lepiej, niż to zwierzęce! Mówiąc krótko - organizm bardziej skorzysta.

Dziś chciałabym podzielić się z Wami prostym i szybkim sposobem na odpowiednie komponowanie pokarmów w ten sposób, by dostarczyć organizmowi wszystkich niezbędnych składników odżywczych, dzięki czemu zapobiegniemy niedoborom różnych substancji chroniąc się jednocześnie przed przyjmowaniem chemicznych suplementów. Nie mam akurat na myśli kwestii połączeń witaminowych (tutaj słynny przykład złego połączenia pomidora z ogórkiem i kwestii wit. C), ponieważ jest to temat na oddzielny post.  Skoncentruję się na połączeniach grup składników pokarmowych. 


Źródło: A Food Centric Life – Guide to Plant-Based Protein


Od dawna bardzo interesuje mnie „wyciąganie” ze spożywanych przeze mnie pokarmów jak najwięcej. Co mam na myśli? Nawet jeśli to ,co spożywamy jest bardzo wartościowe i zawiera w sobie same dobroczynne składniki odżywcze, może okazać się, że w połączeniu z jakimś innym składnikiem w naszym żołądku, te  dobroczynne zdrowotne substancje nie mogą zostać przez niego w pełni wchłonięte. Tym sposobem, źle łącząc ze sobą pokarmy, możemy nie do końca wykorzystywać ich potencjał, a nawet doprowadzić do niedoborów pewnych substancji, pomimo, że teoretycznie spożywamy ich dużo. Właśnie! Spożywamy, a nie przyswajamy! Tym czasem wystarczy poznać kilka kluczowych zasad, by poprawić swoje zdrowie i przestać zażywać suplementy diety „na niedobory”. Wyznaję zasadę, by maksymalnie dużo czerpać z natury, po prostu ze zdrowego odżywiania.

W książce o kuchni wegetariańskiej natknęłam się na ciekawy schemat ukazujący różne grupy pokarmów i informacje o tym, które z nich warto ze sobą łączyć, by lepiej odżywić organizm.


uzupełnianie białek



Mnie powyższy schemat bardzo ułatwił tworzenie kombinacji jedzeniowych. Zauważyłam, że spożywając posiłki zgodnie z nim, jestem dłużej nasycona, nie czując się jednocześnie ciężko. Dobre połączenia pokarmowe nie powodują również wzdęć, zgagi, spadku energii po posiłku – czyli wszystkich tych  reakcji organizmu, które przez większość uznawane są za normę…

Takie informacje są szczególnie ważne dla osób, które eliminują pewne pokarmy ze swojej diety (np. weganie, czy wegetarianie) lub osób intensywnie uprawiających sport; dzięki temu mają oni pewność, że organizm dostaje wszystko, czego potrzebuje. Ale nie tylko dla nich! Nawet w przypadku tradycyjnej diety warto zadbać o dobre kombinacje pokarmowe zamiast łykać niepotrzebnie suplementy diety „zwalczające niedobory”. J

Na blogu możecie znaleźć już przepisy na dania będące doskonałymi połączeniami, np. ryż z soczewicą w stylu bolognesekanapka z masłem orzechowym i bananem.

Czy spotkaliście się już z dobrymi połączeniami grup pokarmowych? Macie może jakieś ulubione kulinarne kombinacje?

Pozdrawiam,

Martynika

3 komentarze:

  1. Zdecydowanie powinnam urozmaicić mój roślinny-białkowy jadłospis! :)

    OdpowiedzUsuń

Copyright © 2017 by Koneserka Zdrowia