Jak dobrze łączyć białka roślinne?

Jak dobrze łączyć białka roślinne?

Pytanie to powraca jak bumerang niezależnie od tego, czy po prostu chcemy zdrowo się odżywiać, zależy nam, by czuć się lekko po zjedzeniu dania, eliminujemy z diety jakiś pokarm (np. dieta wegetariańska), czy też zależy nam na zbudowaniu masy mięśniowej…

Większość z nas myśląc "białko", automatycznie od razu ma na myśli "mięso", no bo gdzie niby indziej się ono znajduje?!? W roślinach, które ODPOWIEDNIO są ze sobą połączone mogą sprawić, że spożyte przez nas białko roślinne będzie wchłonięte przez organizm lepiej, niż to zwierzęce! Mówiąc krótko - organizm bardziej skorzysta.

Dziś chciałabym podzielić się z Wami prostym i szybkim sposobem na odpowiednie komponowanie pokarmów w ten sposób, by dostarczyć organizmowi wszystkich niezbędnych składników odżywczych, dzięki czemu zapobiegniemy niedoborom różnych substancji chroniąc się jednocześnie przed przyjmowaniem chemicznych suplementów. Nie mam akurat na myśli kwestii połączeń witaminowych (tutaj słynny przykład złego połączenia pomidora z ogórkiem i kwestii wit. C), ponieważ jest to temat na oddzielny post.  Skoncentruję się na połączeniach grup składników pokarmowych. 


Źródło: A Food Centric Life – Guide to Plant-Based Protein
Soczewica z ryżem w stylu bolognese ... czyli zdrowy i sycący obiad

Soczewica z ryżem w stylu bolognese ... czyli zdrowy i sycący obiad

Kiedy po raz pierwszy natknęłam się na połączenie ryżu z soczewicą, stwierdziłam, że to tak, jakby jeść razem ziemniaki z chlebem…  Stwierdziłam, że  o ile z dietetycznego punktu widzenia jest to doskonałe połączenie pokarmów jeśli chodzi o aminokwasy,  to niemożliwe jest by to było dobre… I tu się myliłam!
Gdy po raz pierwszy przyrządziłam tę niezwykłą kombinację, która smakuje w stylu bolognese, nie mogliśmy w domu wyjść z podziwu. Od momentu pierwszej próby, danie to na stałe zagościło w naszym menu, a mój mąż otwierając pokrywkę patelni, by powąchać gotowy sos, nie jest w stanie stwierdzić, czy to „właśnie to dobre wegańskie danie” czy może tradycyjne bolognese z dodatkiem mięsa…

Połączenie soczewicy z ryżem jest bardzo dobre dla naszego organizmu, ponieważ jest doskonałą kombinacją aminokwasów – szerzej na ten temat w następnym poście.


ryż z soczewicą
Owsianka z jajkiem

Owsianka z jajkiem

Owsiankowego cyklu ciąg dalszy!

Większość śniadań w ciągu całego mojego tygodnia stanowią właśnie owsianki. Zmiana dodatków to najprostszy sposób na nowy smak, dzięki czemu ta sama potrawa nabiera innego charakteru i nie ma szans się znudzić. Tak jest przynajmniej w moim przypadku. Oprócz walorów zdrowotnych ogromnie cenię smak i wygląd przygotowywanych przeze mnie potraw. Owsianka nie może być szaro – burą breją, o nie!:)

Eksperymentując z różnymi dodatkami i konsystencjami, natknęłam się kiedyś na dodawanie jaja do tradycyjnej owsianki. Poeksperymentowałam i zakochałam się w tym połączeniu! Obecnie takie śniadanie stanowi dla mnie urozmaicenie tego, przygotowywanego w tradycyjny sposób. Moim zdaniem jajko sprawia, że jest ono nieco bardziej sycące.

Owsianka z dodatkiem jajka smakuje dla mnie jak miękkie, pachnące, ciepłe ciasteczko z dodatkamiTakie początki dnia dodają mi skrzydeł!



owsianka z jajem


Jak to zrobić?


jak zrobić owsiankę z jajkiem

jajko do owsianki


  1.  Podobnie, jak w przypadku tradycyjnej owsianki z dodatkami, namaczamy na noc w rondelku płatki owsiane, otręby, troszkę siemienia lnianego (zalewamy wodą kilka milimetrów ponad poziom suchych składników).
  2. Rano wbijamy jajko i mieszamy podgrzewając. W międzyczasie, gdy jajko zacznie ścinać się w trakcie mieszania dodajemy mleko – nie dużo, by nie rozrzedzić za bardzo! Ja używam mleka roślinnego, ale zwykłe również będzie dobre. Pożądana konsystencja jest raczej „puszysto – ciapkowata”, nie płynna. Trzeba uważać, by nie przypalić i mieszać.*
  3. Można w międzyczasie dorzucić kilka orzechów, rodzynek lub innych dodatków. Na koniec przekładamy do miseczki i gotową puszystą owsiankę możemy polać łyżeczką płynnego miodu. Zamiast rodzynek i miodu można dodać ulubione owoce lub łyżkę konfitury. Ja lubię często zmieniać dodatki.


Przygotowanie takiego śniadania trwa nieco dłużej, niż szybkiej owsianki,  o której już pisałam (link), jednak jeśli mamy dosłownie kilka minut więcej, można spróbować.

*Przyznam się, że moje pierwsze próby przyrządzania owsianki z jajem nie kończyły się najlepiej... Albo owsianka była zbyt rzadka, a pływające w niej ścięte kawałeczki jaja nie wyglądały zbyt atrakcyjnie, albo też przypaliłam garnek, bo konsystencja była zbyt gęsta i jajko przywarło do dna… Metodą prób i błędów doszłam jednak do perfekcji – owsianka z dodatkiem jaja jest dokładnie taka, jak lubię!



Próbowaliście dodawać jajo do owsianki? A może macie lepsze, niż ja, sprawdzone sposoby na sposoby na jajo w owsiance?

Pozdrawiam,
Martyna
Copyright © 2017 by Koneserka Zdrowia